loading...
آزمون روان -کنکور ارشد روانشناسی
آخرین ارسال های انجمن
امیر سامانی بازدید : 748 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

 

 

نام درس

ضرایب

 

عمومی

بالینی

۱

متون روانشناسی (به زبان انگلیسی)

۲

۲

۲

علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

۱

۱

۳

آمار و روش تحقیق

۱

۱

۴

روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

۲

۲

۵

روانشناسی رشد

۲

۲

۶

روانشناسی بالینی

۰

۳

۷

روانشناسی عمومی

۲

۰

         

 

1-               متون روان‌شناسی به زبان انگلیسی

اهمیت درس زبان تخصصی از این جهت است که اکثر داوطلبان در این درس، ضعیف هستند بنابراین درصد بسیار پایینی را کسب می‌کنند. داوطلبانی که قصد کنار گذاشتن زبان را دارند باید بدانند که این کار به ضرر آنها تمام خواهد شد زیرا در تمامی گرایش‌ها به خصوص گرایش بالینی اکثر داوطلبان زبان را تا حدی پاسخ می‌دهند و بنابراین نزدن این درس مشکل‌ساز خواهد شد.

 

مهمترین فاکتور در درس زبان تخصصی روان‌شناسی توانایی درک مطلب است که نیازمند خزانه لغات تخصصی بالا و غنی است. از آنجا که سوالات تخصصی، معمولاً در قالب چند متن، داده می‌شود پاسخگویی به این بخش داوطلب باید توانایی بالایی در درک مطلب داشته باشد. این درس شامل 30 سوال می‌شود و در گرایش‌های عمومی و بالینی ضریب دو دارد.

 

2-               آمار و روش تحقیق

  این درس از دو مبحث آمار و روش تحقیق تشکیل می‌شود. در حال حاضر طراحان سوال بیشتر به سمت روش تحقیق گرایش دارند. این مساله به نفع داوطلبانی است که با فرمول و حل مساله مشکل دارند. این دسته از داوطلبان می‌توانند تمرکز خود را روی مباحث روش تحقیق بگذارند که شامل مباحث تئوریک و نظری می‌شود و احتیاجی به حل مسأله ندارد.

 

3-               روان‌شناسی مرضی و کودکان استثنایی

 

این درس شامل دو دسته سوال می‌شود؛ دسته اول سوالات به مباحث آسیب شناسی‌روانی اختصاص دارند و دسته دوم به مباحث مربوط به کودکان استثنایی مربوط می‌شوند.

 این درس جز دروسی است که داوطلبان برای مسلط شدن بر مباحث آن باید منابع زیادی را مطالعه کنند. سوالات مربوط به آسیب‌شناسی و کودکان استثنایی تقریبا مساوی است

ضریب این درس در دو گرایش بالینی و عمومی دو است.

 

4-               روان‌شناسی رشد

 

روان‌شناسی رشد در هر دو گرایش ضریب 2 را دارد. در این درس نیز داوطلبان باید منابع زیادی را مطالعه کنند.

 

نکته مهم در این درس این است که مباحث را باید به خوبی فهمید و درک کرد و با نظریه‌های رشد کاملاً آشنا بود.

 

5-               علم‌النفس

 

درس علم‌النفس برای اکثر داوطلبان تا حدی سخت به نظر می‌رسد ولی با توجه به محدود بودن منابع آن می‌توان با کمی تلاش درصد خوبی را از آن کسب کرد.

 

این درس از جمله درس‌های حفظی است و احتیاج به درک مفهومی چندانی ندارد. ضریب آن 1 است.

 

6-               روان‌شناسی بالینی

 

روان‌شناسی بالینی در گرایش بالینی بالاترین ضریب را دارد و ضریب آن 3 است در حالی که در گرایش عمومی ضریب صفر دارد. بنابراین در گرایش بالینی به همراه زبان تخصصی و آمار و روش تحقیق از جمله مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین درس‌ها محسوب می‌شود.

 

برای آمادگی در این درس باید منابع زیادی را مطالعه کرد. البته داوطلبان در صورت آشنایی به مباحث مهم و مورد سوال می‌توانند بهره‌وری خود را درپاسخگویی به سوالات بیشتر کنند.

 

7-               روان‌شناسی عمومی

 

درس عمومی در گرایش عمومی همانند درس بالینی است در گرایش بالینی. بنابراین در گرایش عمومی به همراه زبان تخصصی و آمار و روش تحقیق از جمله مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین دروس محسوب می‌شود. ضریب آن در گرایش عمومی 2 است.

 

مطالعه این درس ساده است چرا که از نظر محتوایی خلاصه و چکیده درس‌های دیگر محسوب می‌شود.

 

آشنایی کامل با این درس به شما در پاسخگویی به سوالات درس زبان نیز کمک می‌کند.

 

8- روان‌شناسی فیزیولوژیک

 

این درس یک درس حفظی است که سرشار نکته است به گونه‌ای که اکثر داوطلبان با آن مشکل دارند. بهترین راه مطالعه آن از طریق مرور و تست‌زنی است

ضریب این درس 1 است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
داوطلبان گرامی آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی، هدف سایت آزمون روان کمک به شما برای موفقیت در این آزمون است. تلاش بر این است تا با معرفی منابع مناسب، ارایه اطلاعات صحیح و صادقانه، آموزش روش‌های موثر مطالعه و یادگیری، پاسخگویی به پرسش‌های درسی ، اطلاع رسانی درباره کنکور و با انجام مشاوره و پشتیبانی تحصیلی از شما مسیر پیروزی‌تان را هموارتر و راه شما برای رسیدن به اهدافتان را کوتاه‌تر کنیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    کانال تلگرام آزمون روان