loading...
آزمون روان -کنکور ارشد روانشناسی
آخرین ارسال های انجمن
امیر سامانی بازدید : 588 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (1)



 
تابستان فصل یوزپلنگ‌ها است.موجوداتی سریع و مصمم. چابک و جسور.

شکار بزرگی را هدف می گیرند و با تمام توان به سمتش می‌دوند؛ بارها این کار را کرده‌اند و ‌می‌دانند که اگر با تمام سرعت بدوند به شکار ‌‌می‌رسند، قبلا این طور بوده و شکار نصیبشان شده. تجربه شکارهای موفق قبلی شعار فعلی پوزپلنگ شده: با تمام توانت بدو!

هنوز نتوانسته‌ام به تور طبیعت‌گردی در کنیا، زیست‌گاه یوز آفریقایی بروم ، اگر نتیجه مذاکرات هسته‌ای کاهش قیمت دلار باشد شاید بتوانم به کنیا فکر کنم، یوزپلنگ ایرانی هم تا به حال ندیده‌ام ولی می‌دانم که تابستان فصل یوزپلنگ‌ها است.

دانشجویی است با اعتماد به نفس بالا، باهوش است وتجربیات تحصیلی گذشته‌اش نشان ‌می‌دهد که می‌تواند خوب درس بخواند، نمره‌هایش در دوره کارشناسی خوب بوده، توانایی یادگیریش بالاست و سرشار از انگیزه است.
می‌خواهد با تمام توانش درس بخواند، تصمیم گرفته امسال در کنکور ارشد روانشناسی شرکت کند. از تابستان شروع می‌کند.
 
 
 
یوزپلنگ شکارش را انتخاب کرده، هدف بزرگی است و می‌خواهد مثل شکارهای قبلی با تمام توان به سمتش بدود.
این بار اما شکار جور دیگری است. با یک خیز بلند و چند دقیقه دویدن فوق العاده سریع نمی‌شود به آن رسید.

یوزپلنگها دونده‌های خوبی هستند. فوق العاده‌اند. ولی تمام توانشان را در چند دقیقه مصرف می کنند و بعد نفس کم می‌آورند.
آنها دونده سرعت هستند نه دونده استقامت.
 
آماده شدن برای کنکور نیاز دارد که مثل یک دونده استقامت به این مسابقه نگاه کنیم. در بین داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی دوستانی هستند که با انگیزه فوق‌العاده و سوابق خوب تحصیلی شروع به خواندن و آماده شدن برای کنکور کرده‌اند. چیزی که در همه مشاوره‌هایم به داوطلبان  می گویم این است که شما قرار است تا هفته دوم اردیبهشت در این مسابقه بمانید. فرار است تا آخرین
روز بدوید و قرار است که روز کنکور از هر روز دیگری در این چند ماه آماده‌تر و قوی‌تر باشید.

تنظیم منابع انرژی برای یک دونده ماراتن اهمیتی حیاتی دارد، باید آرام شروع کند، در زمان کوتاهی به سرعتی که برایش مناسب است برسد و تا نزدیک‌های خط پایان با ریتمی یکنواخت بدود و آنقدر انرژی داشته باشد که نزدیک خط سرعتش را دو برابر کند و جلوتر از دیگران قرار بگیرد.
دقیقا همین نگرش را باید داوطلبی که از الان، تابستان، می‌خواهد برای کنکور آماده شود داشته باشد. دوره کوتاهی را صرف آشنایی با مفاهیم اصلی و یادگیری آنها بکند، با زمان مطالعه‌ای واقع بینانه و مفید شروع کند و کم کم آنرا به زمان بهینه‌ای برساند که نیاز مطالعاتی او را بر‌اورده میکند و در عین حال زندگی اورا از توازن خارج نمی‌کند. این زمان مطالعه بهینه باید به طور یکنواختی تا ماههای آخر حفظ شود.

 رسیدن به این نقطه، متوازن بودن زندگی داوطلب و حجم مطالعه‌ای که در هر دوره زمانی باید داشته باشد،
خط باریکی است که مرز بین موفقیت یا شکست در کنکور را تعیین می‌کند. 

دونده سرعتی که تمام توانش را در چند دقیقه اول مصرف کند به خط پایان یک مسابقه دو استقامت نمی‌رسد، بیش از حد آهسته دویدن هم سرانجام مشابهی دارد.

خوشبختانه تجربه دیگران در اختیار ماست و نیازی به تکرار اشتباهات همدیگر نداریم، داوطلبان مستعد و سختکوشی را دیده‌ایم که 
با انگیزه بالا شروع به درس خواندن کرده‌اند ولی چون تصویر درستی از مسیر روبرویشان نداشته‌اند از همان روزهای اول حجم مطالعه شان را به طرز ناکارآمدی بالا در نظر گرفته‌اند. می‌خواهند موفق شوند و حاضرند برایش تا روزی ده ساعت تلاش کنند.

 کسی که در تابستان شروع به روزی هشت یا نه یا حتی ده ساعت درس خواندن در روز بکند چقدر احتمال دارد که اواخر بهمن جان سالم به‌در برده باشد؟ خیلی از این دوستان دو سه ماه مانده به کنکور چنان فرسوده می‌شوند که کلا درس خواندن را کنار می‌گذارند یا در حالی که وضع روانی مناسبی ندارند به سر جلسه کنکور می‌رسند.

مسلما" کسانی هم هستند که این کار را کرده‌اند و نتیجه بدی هم نگرفته‌اند ولی اکثریت ما نمی‌توانیم چنین فشاری را در چنین زمان طولانی تحمل کنیم. واقعیت این است که نیازی هم نداریم. اگر برنامه درستی داشته باشیم واقعا نیازی به این فشار ویرانگر نیست. خود من با میانگین روزانه پنج و نیم ساعت مطالعه توانستم رتبه یک را به دست بیاورم و داوطلبان موفق  در کنکور سال گذشته نیز معمولا میانگینی حدود شش ساعت درروز درس می‌خواندند و رتبه‌هایی عالی کسب کردند. 

این تازه در میانه راه بود که به این زمان روزانه مطالعه می‌رسیدند. شروع کار آنها با سه تا پنج ساعت مطالعه در روز بود. نسخه موفقی است که برای شما نیز می‌تواند مفید باشد.

وقتی که منابع مناسبی در اختیار دارید و با برنامه‌ریزی جلو می‌روید نیازی به تحمل فشاری طاقت‌فرسا ندارید، کافی است هوشمندانه و به‌اندازه تلاش کنید. موفقیت نتیجه کیفیت کار شماست.

یوزپلنگ هایی که می‌دانند باید چگونه راه بروند تا آماده به شکارگاه برسند، شکارچیان موفق‌تری هستند.

در یادداشتهای بعدی با هم درباره مدیریت هیجان‌ها؛ زمان و انرژی در طول این مسابقه استقامتی بیشتر سخن خواهیم گفت.
 
شاد و پیروز باشید
 

امیر سامانی رتبه یک کنکور ارشد روانشناسی- آزمون روان

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مسکی در تاریخ 1394/06/03 و 0:23 دقیقه ارسال شده است

عالی بود


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
داوطلبان گرامی آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی، هدف سایت آزمون روان کمک به شما برای موفقیت در این آزمون است. تلاش بر این است تا با معرفی منابع مناسب، ارایه اطلاعات صحیح و صادقانه، آموزش روش‌های موثر مطالعه و یادگیری، پاسخگویی به پرسش‌های درسی ، اطلاع رسانی درباره کنکور و با انجام مشاوره و پشتیبانی تحصیلی از شما مسیر پیروزی‌تان را هموارتر و راه شما برای رسیدن به اهدافتان را کوتاه‌تر کنیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    کانال تلگرام آزمون روان